
SKOLEVÆGRING
VIL DIT BARN IKKE I SKOLE?
Når et barn igennem en længere periode modsætter sig at komme afsted i skole, kaldes det for skolevægring. Skolevægring kan se ud på flere måder, men fælles er det, at barnet ikke kan passe sin skole på en måde som svarer til det man ville forvente for deres alder.
Nogle børn og unge oplever slemme fysiske symptomer når de skal afsted, fx hovedpine, maveproblemer, hjertebanken, koldsved eller kvalme. Der kan også være voldsomme følelser på spil, og de kan være både vrede og ulykkelige når forældrene forsøger at aflevere dem.
For nogle børn udløses dette kun hvis de fysisk skal bevæge sig hen på skolen, imens det for andre børn udløses af alle former for skolerelaterede aktiviteter. De børn og unge der er hårdest ramt, oplever symptomerne blot samtalen falder på skole eller lektier.
Som forældre er det en utroligt vanskelig situation at stå i, og ofte vil skolevægringen oveni købet resultere i, at det kan være vanskeligt at passe sit eget arbejdsliv.
Desværre er det ofte svært at få tilstrækkeligt hjælp hos skoler og kommuner, grundet manglende ressourcer. Dette kan føre til, at skolevægringen står på længe, hvilket kan gøre det meget vanskeligt som familie at håndtere.
Det er vigtigt at forstå, at skolevægringen er barnets løsning på noget, som de ikke oplever at kunne løse på andre måder. Barnet har derfor brug for hjælp til igen at kunne mestre at passe skolen, og genetablere selvværd og sociale relationer.
Når jeg arbejder med skolevægring foregår det nænsomt og uden at barnet skal udsættes for situationer hvor de bliver utrygge eller oplever at presset bliver for stort. Jeg sikrer mig, at både barn og forældre er med hele vejen, og ikke får trukket en proces ned over hovedet som bliver for overvældende.
Min erfaring er, at det vigtigste element i at få barnet tilbage i trivsel, er at barnet selv bliver motiveret og tryg ved, at der er respekt og forståelse for deres følelser og oplevelse af skolen.
Jeg tilbyder forløb hos mig for børn og forældre, og kommer også gerne hjem til jer, hvis det er nemmest for jeres barn.
Jeg har mange års erfaring med skoler og daginstitutioner, og tilbyder også vejledende og rådgivende forløb til både forældre og fagpersoner. Dette kan have mange former, men kunne eksempelvis være deltagelse på møder eller observationer af barnet med efterfølgende rådgivning. Jeg tilbyder også at udarbejde en skriftlig rapport om barnets pædagogiske behov, som kan anvendes til dialog med skole eller dagtilbud.
Kontakt mig for at høre mere om, hvordan jeg kan hjælpe.